Før krydstogtet og ombordstigning

 

Web Check-in: Hvordan fungerer det?

For at du kan printe din e-billet skal du angive de nødvendige gæsteoplysninger for alle gæster i kahytten i overensstemmelse med pasoplysninger i MyCosta. Krydstogtbilletten vil være tilgængelig ca. 21 dage før afrejse.

Helbredserklæringen vil være tilgængelig i MyCosta for udfyldning ca. 10 dage før ombordstigning. Først efter du har udfyldt helbredserklæringen kan du downloade alle rejsedokumenterne (krydstogtsbillet inkl. bagagemærker og boardingdokument).

Foretag Web Check-in.

 

Hvordan foregår ombordstigning og check-in på skibet?

Tidspunktet for ombordstigning på den aktuelle rejse er angivet på billetten. Check-in lukker 2-3 timer før afgang. Husk at medbringe billet og ombordstigningsdokument med al personlig information ved ombordstigning, samt print af evt. visum og indrejsetilladelser.

Ved ankomst til cruiseterminalen afleveres bagage påsat kuffertmærker. Det er en god idé at have et par små dollarsedler til portørerne. Ved check-in bliver der taget et billede og I bliver spurgt, om I vil betale med kredit-/Visa-kort eller kontant. Herefter udleveres Cruise Card/nøglekort, og du kan gå ombord.

Vi anbefaler, at du pakker en lille taske/håndbagage med det, du har brug for til den første dag ombord, da det kan tage nogle timer, før bagagen bliver bragt til kahytten (bagage leveres efter udsejling). Dokumenter, lægemidler og andre lignende personlige ejendele bør pakkes i håndbagagen.

Hvilke dokumenter er nødvendige at medbringe?

Hver gæst er ansvarlig for at medbringe alle rejsedokumenter, som er nødvendige for at gå ombord på skibet ved den aktuelle afgangshavn, f.eks. gyldigt pas og de nødvendige visum- og indrejsetilladelser, som kræves på de forskellige stop under krydstogtet.
Den rejsende er også ansvarlig for mulige vaccinationer, som er anbefalet på de destinationer, man besøger.

Vær opmærksom på, at passet skal være gyldigt minimum 6 måneder efter endt rejse. Børn uanset alder skal have sit eget pas for at kunne komme på krydstogt.

 

Bagagen leveres til din kahyt, efter du er tjekket ind.
Bagagen leveres til din kahyt, efter du er tjekket ind.

Under krydstogtet

 

Hvor finder jeg dagens program?

Dagens program kan du se i Costa Cruises’ app Costa App eller bede om at få programmet leveret til din kahyt.

Her står lidt om destinationen, vejret, mødested/-tid for de forskellige udflugter, dagens aktiviteter, underholdning, specialtilbud fra butikker og spa m.m. samt tider for måltider, liste over de mange barer samt åbningstider for de forskellige servicekontorer.

 

Hvordan betaler jeg for indkøb ombord?

På sejladser i Middelhavet, Nordeuropa, Antillerne, Emiraterne og Oman er valutaen ombord EUR.

På sejladser i Caribien, Sydamerika og Sydafrika bliver USD brugt som valuta.

Du skal registrere dit kreditkort inden for 48 timer efter ombordstigning. Dette gøres i en af de mange automater, som står rundt omkring på skibet. Ellers kan du gøre det hos Customer Service.

Ønsker du ikke at betale med kreditkort ombord, så skal du indbetale minimum 250 EUR på din kahytskonto. Hvis/når dette beløb er opbrugt, så vil du blive bedt om at indbetale yderligere. 

I forbindelse med brug af dit Costa Card får du altid en kvittering, som du skal underskrive. Den sidste aften modtager du en faktura i kahytten, som viser forbrug under krydstogtet. Hvis beløbene er korrekte, skal du ikke foretage dig yderligere, hvis du har registreret et kreditkort. Beløbet trækkes automatisk fra dit kort. Hvis du har deponeret kontant beløb, skal du gå til Customer Service for at få refunderet evt. overskydende beløb.

 

Hvad skal jeg betale i drikkepenge (serviceafgift)?

Ombord vil du møde en stor besætning, som stræber efter at give dig service af høj standard. På alle krydstogter med Costa Cruises tilføjes drikkepenge (serviceafgift) til restaurant- og kahytpersonalet – baseret på krydstogtets rute og varighed. BENNS har altid inkluderet denne del i prisen på din rejse. Du behøver derfor ikke at give ekstra drikkepenge ombord.

Køber du noget ombord, vil der automatisk blive tilføjet en serviceafgift på 15 % til regningen. Det gælder f.eks. køb i barer, restauranter, spa og andre aktiviteter, som koster ekstra. Alle køb ombord, inkl. serviceafgift, betales ved krydstogtets afslutning som en del af den endelige faktura, som bliver leveret til kahytten.

 

Hvor og hvornår kan jeg spise ombord?

Alle hovedmåltiderne ombord er inkluderet i prisen. I hovedrestauranten er der to serveringer, og du kan give besked, når du bestiller, om du foretrækker 1. eller 2. servering. Rederiet kan ikke garantere alle forespørgsler, men gør sit ypperste for, at de imødekommes.

Deruodver findes der flere andre spisemuligheder inkl. specialrestauranter. Man skal altid reservere på forhånd for at spise på specialrestauranterne. Spisning i specialrestauranter er IKKE inkluderet i rejsens pris.

Tidspunkterne vil variere afhængigt af skib og rejserute, men de sædvanlige tidspunkter for måltiderne i hovedrestauranten er som følger:

  • Morgenmad: Fri servering 07:00 - 10:00
  • Frokost: Fri servering 12:00 – 15:00
  • Middag: Tidlig servering ca. kl. 18.30 / Sen servering ca. kl. 20.30

Ovennævnte er ca.-tider. Tiderne kan variere afhængig af sejlrute og skib.

Roomservice: Man kan bestille mad til kahytten 24 timer i døgnet. Menuen ligger i kahytten. Der er et servicetillæg på 15 % ved køb af mad og drikke. Hvis du ønsker at bestille morgenmad til kahytten, skal du udfylde et skema og hænge det på dørhåndtaget på ydersiden som angivet på skemaet. 

 

Måltiderne i hovedrestauranterne ombord er altid inkluderet, men i specialrestauranterne skal du betale.
Måltiderne i hovedrestauranterne ombord er altid inkluderet, men i specialrestauranterne skal du betale.

Hvad hvis jeg har allergier?

Gæster med allergier eller intolerancer skal informere BENNS om dette og efter ombordstigningen henvende sig til receptionen eller Customer Service og få en bekræftelse på, at de ansatte er klar over de gældende behov. Al glutenfri mad er lavet af uddannet personale i eget køkken ombord.

 

Hvilke drikkevarer er inkluderet/ikke inkluderet?

Kaffe og te fra automater, juice om morgenen og isvand til frokost er altid inkluderet. Drikkevarer derudover er ikke inkluderet, medmindre du har købt en drikkepakke.

Der findes forskellige drikkepakker, som kan tilkøbes før krydstogtet eller ombord på skibet. Det er lidt billigere at bestille drikkepakkerne hjemmefra. Det kan du gøre gennem BENNS eller i MyCosta. For bestilling online skal du bruge dit individuelle bookingnummer. Drikkepakker inkluderer drikkepenge (serviceafgift).

Har du ikke købt en drikkepakke, kan du købe drikkevarer som vin, øl, drinks og sodavand ombord på sejladsen. Der tilføjes 15 % i serviceafgift på disse køb.

 

Må jeg medbringe alkoholiske drikkevarer?

Alkoholiske drikkevarer kan købes i alle barer og restauranter ombord. Det er ikke tilladt at medbringe alkoholiske drikkevarer og mad. Hvis du medbringer alkoholiske drikkevarer ved ombordstigning, vil det blive konfiskeret og destrueret.

Hvis du køber alkohol i nogle af butikkerne ombord, vil dette blive opbevaret og leveret til din kahyt den sidste aften på rejsen.

 

Hvilke regler gælder for rygning ombord?

Rygning er kun tilladt på bestemte områder ombord, disse steder er udstyret med skilte og askebægre. Det er ikke tilladt at ryge i nærheden af restauranter og buffeter, hvor der serveres mad, eller i børneklubber, korridorer og andre fællesområder. Det er heller ikke tilladt at ryge inde i kahytten, men dog tilladt på de private balkoner.

 

Hvilken dresscode gælder ombord?

I dagtimerne er det almindeligt at bære afslappet tøj, mens man om aftenen gerne må iføre sig lidt pænere tøj. Husk behagelige sko, da man typisk går mange skridt på skibet og når man er i land, og husk en trøje eller et sjal til kølige aftener.

På en almindelig krydstogtaften hvor speciel påklædning ikke er anbefalet, så klæd dig som du ville til en aften ude på restaurant.

  • Tøj til aftenbrug/casual: poloshirt/skjorte og bukser for mænd, bukser og top, kjole eller nederdel og bluse for kvinder

Hvis anbefalet påklædning er 

  • Pænt/informal/chic/elegant el. lignende: Kjole eller buksedragt for kvinder, skjorte, jakke og pæne bukser for mænd. Dette svarer til hvordan man typisk vil klæde sig til en fest. Mange rederier har på et syv dages krydstogt en til to af sådanne aftener.

Nogle sejladser/rederier kan stadig have gallaaftener, 1-2 aftener på et 7 dages krydstogt, hvor du har mulighed for at lufte gallakjolen eller jakkesættet/smokingen. 

  • Formal/galla: Cocktail- eller aftenkjole for kvinder, jakkesæt og slips eller smoking for mænd

Mange rederier har også temaaftener, så hvis du har lyst, medbring hvidt tøj til white night, 60'er/70'er tøj, neonfarver osv.

 

Hvilke muligheder er der for børn og unge?

Foruden de mange aktiviteter, poolområder, sportsfaciliteter osv. er der dedikerede klubber til børn og unge. Her kan man få børnene passet og lade dem lege med/møde andre jævnaldrende. Costa tilbyder følgende klubber med aktiviteter tilpasset forskellige aldersgrupper:

Squok Club (3-11 år)
Aktiviteterne for denne aldersgruppe er blandt andet skattejagt, sportsturneringer, danse- og karaokekonkurrencer og udklædningsfester.

Teen Zone (12-17 år)
Nogle populære aktiviteter for disse aldersgrupper er musik- og danseundervisning, sportsturneringer, temamiddage og "pool parties" om aftenen.

 

Der er masser af tilbud og faciliteter for børn og unge på Costa Cruises' skibe.
Der er masser af tilbud og faciliteter for børn og unge på Costa Cruises' skibe.

Hvad må jeg medbringe af bagage?

Hver gæst kan medbringe 2 kufferter og 1 stk. håndbagage ombord. Vær dog opmærksom på, at der ved flyvninger ofte kun er tilladt 1 kuffert a 23 kg og 1 stk. håndbagage. Se mere om flyselskabernes bagageregler her.

Læs på billetten for præcis information om reglerne for netop dit krydstogt. Inden indtjekning beder vi dig om at mærke bagagen med de bagagetags, som leveres sammen med billetten, og levere den til Costa-personalet i terminalen. Bagagen bliver leveret til din kahyt efter ombordstigning.

Dagen før krydstogtets afslutning vil du, i din kahyt, få information om afstigningen, samt nye bagagetags. Mærket bagage sætter du uden for kahytten aftenen før afstigning. Bagagen bliver leveret i terminalbygningen.

Hverken BENNS eller Costa Cruises har ansvar for mistet, ødelagt eller stjålet bagage/ejendele. Derfor anbefaler vi på det stærkeste at have en rejseforsikring. Skulle bagagen eller personlige ejendele forsvinde/blive ødelagt, kontakt da personalet ombord med det samme.

 

Har jeg adgang til internet ombord?

Til søs er det ikke muligt at bruge normalt internet som på land. I stedet er internetforbindelsen ombord via satellitter.

Hvis du ønsker adgang til skibets internet, skal du købe en internetpakke. Costa tilbyder forskellige internetpakker til forskellige behov og antal enheder, som du kan bestille før afrejse. Adgang til internet findes i fællesområderne samt i de fleste kahytter og suiter.

 

Hvad med elektrisk udstyr?

Strømspændingen i kahytten er 110/220 V. Du kan selv medbringe evt. nødvendige adaptere eller henvende dig til Information Office. Hårtørrer, tv, aircondition og telefon findes i alle kahytter.

Det er ikke nødvendigt at bære elektrisk udstyr i håndbagagen, dette kan pakkes i den indtjekkede bagage.

Det er ikke tilladt at medbringe enheder, som genererer varme, såsom strygejern, hårtørrer, vandkoger, flaskevarmer til babyer, elektrisk tæppe, osv. Af sikkerhedsmæssige årsager er det ikke tilladt selv at stryge tøj i kahytten.

 

Kan jeg få vasket tøj ombord?

Tøjvask, rens og pres er tilgængeligt mod betaling. Spørg kahytspersonalet for mere information og priser.

 

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg går i land?

Du kan selv vælge, om du går i land, og hvor længe du ønsker at blive på land, når skibet ligger i havn. Du skal blot huske at medbringe gyldigt id og dit Cruise Card, når du går fra borde (også den sidste dag). Husk også at tjekke, hvornår du senest skal være tilbage på skibet.

 

Hvordan fungerer rederiets udflugter på land?

For at få mest muligt ud af opholdene på land kan det betale sig at tage med på udflugter arrangeret af rederiets rejseeksperter.

I Excursion Office kan du få en liste over alle udflugter, der sælges på hele turen. Du kan bestille udflugterne enten ved Excursion Office (se åbningstider i dagens program) eller via tv i kahytten. Udflugter skal bestilles senest dagen i forvejen, men vi anbefaler, at du bestiller så tidligt som muligt, da nogle udflugter kan blive udsolgt.

Det er også muligt at bestille udflugterne hjemmefra i MyCosta ca. 6 måneder inden afrejse. Her skal du bruge dit individuelle bookingnummer, som du kan få oplyst ved at kontakte din rejsekonsulent.

Vær opmærksom på, at udflugternes fastsatte tider kan ændres, samt at de kan aflyses, hvis antallet af deltagere er for lavt til at gennemføre udflugten.

 

Vi anbefaler at benytte rederiets udflugtsprogram for at få mest muligt ud af turen.
Vi anbefaler at benytte rederiets udflugtsprogram for at få mest muligt ud af turen.

Hvornår kan jeg shoppe og spille i kasino?

Der er naturligvis også butikker ombord, bl.a. en toldfri butik. Hvis du køber vin og spiritus, vil du først få varerne udleveret, når du forlader skibet den sidste dag, da det ikke er tilladt at drikke disse varer ombord. Butikkerne har kun åbent, når skibet sejler, hvorfor det er toldfrit.

Skibets kasino har ligeledes også kun åbent, når I er på havet.

 

Aldersgrænser og restriktioner ombord

Aldersgrænsen for at tage på krydstogt med Costa Cruises uden forældre/ansvarlige voksne er 21 år for sejladser i Caribien (med USA som afgangshavn) og 18 år for sejladser på alle andre destinationer. Gæster, som er under 18 år gamle, skal ledsages af en forælder eller værge. Værgen har ansvar for, at den mindreårige ikke køber, opbevarer eller drikker alkohol, samt at den mindreårige følger reglerne ombord. Gæster under 18 år må ikke spille i kasinoet eller bruge Spa-faciliteterne.

Børn skal være mindst 6 måneder for at få lov til at komme ombord på skibet. Derudover skal børn være mindst 12 måneder gamle for at være med på et transatlantisk krydstogt, jorden rundt, krydstogter og som varer længere end 15 dage, samt andre krydstogter, som Costa mener kan udgøre en alvorlig risiko for spædbørn, som trænger til medicinsk behandling.


Hvad sker der, hvis jeg bliver syg ombord?

Alle Costa-skibe har et veludstyret medicinsk center, som ledes af en læge og et medicinsk personale. Centerets åbningstider står i det daglige program, som du får ombord. I nødstilfælde er der et telefonnummer, man kan ringe på 24 timer i døgnet. Bortset fra nødstilfælde betales der et gebyr for medicinske tjenester. Information om priser er tilgængelig på skibet.

Du skal altså selv betale for brug af skibets medicinske tjenester, og det anbefales derfor, at du tegner tilstrækkelig syge-/rejseforsikring. Skulle uheldet være ude, bør du også gemme på kvitteringer, da forsikringsselskaberne har brug for nødvendig dokumentation ved en eventuel forsikringssag.

 

Hvad er mulighederne for gæster med særlige behov?

Du må være i medicinsk og fysisk stand til at rejse, samt forsikre dig om at rejsen ikke vil udgøre fare for dig eller andre ombord. Når du bestiller (eller så snart som muligt hvis tilstanden opstår efter du har bestilt) må du skriftligt informere BENNS om eventuelle medicinske eller fysiske forhold, som kan kræve behandling eller pleje på rejsen.

Som gravid kan man rejse med Costa Cruises til og med uge 23. Alle gravide skal fremvise en lægeerklæring, som bekræfter, at både mor og barn er ved godt helbred og trygt kan tage med på krydstogtet.

Gæster med handicap eller medicinske problemer må kunne klare sig selv eller rejse sammen med en, som kan bidrage med al nødvendig bistand. Rederiet kan desværre forbeholde sig retten til at nægte en person at rejse, hvis personen efter deres opfattelse ikke er i fysisk eller psykisk stand til at rejse eller måtte have brug for mere pleje end det, en rejseledsager eller rederiet på rimelig vis kan tilbyde.

På alle skibene er der specielle kahytter, som er tilpasset folk med handicap. Kahytterne er udstyret med ekstra gulvareal, med plads til kørestol og andre hjælpemidler. Passagerer med kørestol må forhøre sig med BENNS og sikre sig, at egnede kahytter er tilgængelige ved bestilling.

Hvis det er nødvendigt med medicinsk udstyr, må dette underrettes ved bestilling eller inden rimelig tid før krydstogtet, så Costa kan vurdere, om sådant udstyr kan transporteres trygt. Det er passagerens ansvar at sørge for, at udstyret er i god stand, og at passageren selv kan betjene det.

De fleste udflugter på land er også tilpasset gæster med handicap, men vi anbefaler at læse udflugtsprogrammet.

 

Kan jeg nægtes ombordstigning?

Hvis man ikke har den nødvendige dokumentation med sig, herunder pas, som er gyldig 6 måneder efter hjemkomst samt visum eller indrejsetilladelser (om nødvendigt), vil man blive nægtet ombordstigning og en annulleringsafgift vil blive givet.

Skibets ledelse kan afgøre, om enkeltpersoner kan nægtes ombordstigning. Dette kan ske i tilfælde, hvor der er fare for din egen og/eller andre gæsters sikkerhed. Årsager til dette kan f.eks. være sygdom med høj smitterisiko, uanstændig opførsel, manglende rejsedokumenter og andre årsager, som gør, at det er uforsvarligt at rejse.

 

Hvilke sikkerhedsprocedurer er der?

Et krydstogt er ikke bare en af de mest afslappende måder at se verden på - det er også en af de tryggeste. Det er, fordi hvert skib bygges, udstyres og drives i henhold til de strenge krav i den internationale maritime traktat, kendt som SOLAS-konventionen, udviklet af Den Internationale Søfartsorganisation. Derfor må alle krydstogtskibe have regelmæssige tjek af redningsbåde, redningsflåder og lignende.

Efter indtjekning og ombordstigning skal alle gæster deltage i den obligatoriske sikkerhedsøvelse. Formålet er, at alle skal blive bekendt med proceduren, hvis en nødsituation opstår.

International Convention for the Safety of Life at Seas (SOLAS) retningslinjer kræver, at en sikkerhedsøvelse afholdes, senest 24 timer efter skibet har forladt afrejsehavnen.

 

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Så kontakt din rejsekonsulent ved BENNS, så skal vi gøre, hvad vi kan for at give dig svar.